[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Landeryds skola är en låg- och mellanstadieskola med ungefär 80 barn, det är många barn nu eftersom det har fötts så många de senaste åren. Barnen är från 6 till 12 år och ett par av klasserna är blandade klasser, det finns en tre-fyra och en fem-sexa. Här finns också fritids och i huset bredvid ligger Linnéans förskola.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]
Besök i klassen
Den första klassen jag besöker är en etta. Barnen visar sina namn med teckenspråk eftersom en elev på skolan använder teckenspråk. När jag kommer på besök jobbar eleverna i familjegrupper, grupper om 9-10 elever i olika åldrar som arbetar med olika teman. Den här veckan är temat Andra länder. Vi läser berättelser, ser på film och gör olika aktiviteter eller värderingsövningar, berättar läraren Annette Huttu. Varje tema har åtta olika aktiviteter och vi jobbar efter ett rullande schema. En timme i veckan i åtta veckor, sen byter vi grupper. Barnen lär sig att samarbeta och barn som vanligtvis inte går i samma klass lär känna varandra, och de leker med varandra på rasterna.
Nästa klass jag besöker är en fem-sexa. Eleverna berättar om samarbetet med en konstnär från El Salvador. I vintras hade vi besök från El Salvador, Christian berättade för hela skolan om sin uppväxt, sin naivistiska konst och sitt hemland. I fönstret och på väggarna hänger tavlor i glada färger som barnen har målat tillsammans med Christian. Vi skulle måla det som gjorde en glad, säger en elev. Det var skojigt att måla med honom, han gjorde så att det blev kul, annars tycker jag inte så mycket om att måla, berättar en annan elev. Han ville förmedla glädje, fyller läraren i.
På den andra väggen hänger en stor sol och läraren plockar fram ännu fler solstrålar som har olika uppdrag till eleverna: ”Idag ska jag leka med någon på rasten som jag inte brukar leka med.” Man får en solstråle och då blir man en sol själv.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text]
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]
I lärarrummet
Jag slår mig ner vid fikabordet i personalrummet tillsammans med speciallärare Carina Emanuelsson och klasslärarna Annette Huttu och Elisabeth Lund. – Jag tror att vi är unika eftersom vi gör saker tillsammans, hela skolan, det gör att man blir närmare varandra, säger Annette. Om vi gör ett projekt så är alla klasser med, fast på sina villkor. Förra året hade vi en danspedagog här som dansade med barnen, det var uppskattat av eleverna. Vi gör en del studiebesök tillsammans, till Esskå metall eller kyrkan och ibland köper kommunen in teaterföreställningar. På en sådan här liten skola blir alla barnen sedda. Även personalen är färre så det är lättare att få igenom idéer, säger en av lärarna.
Läs mer om Landeryds skola på Hylte kommuns hemsida.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_text_separator title=”Eleverna berättar” title_align=”separator_align_center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Vad tycker ni om Landeryds skola?
– Skolan är 102 år nu, det är unikt!
– Alla känner alla.
– Det är bara bra!
– Fin skog.
– Skönt att det inte är så mycket trafik.
– Många bra vänner.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]